© Geniet & Ontspan 2020 Algemene Voorwaarden   -  Privacy  -  Sitemap

YOGALESSEN

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een van de oudste vormen van yoga. De houdingen asana’s die tegenwoordig als yoga worden betiteld, zijn eeuwen terug ontstaan vanuit de behoefte van monniken uit India om oefeningen te doen zodat zij beter konden mediteren. Het is een rustige vorm van yoga. De nadruk ligt op het bewust worden van je lichaam. Je lichaam leren kennen met al zijn krachten, maar ook de belemmeringen. Je komt meer in contact metje lichaam door diverse yogahoudingen (asana’s genoment) aan te leren. De lessen worden rustig opgebouwed en de yogahoudingen worden voor langere tijd aangehouden met het doel om rust en ontspanning in de houding te vinden.  Er wordt aandacht besteed aan ademhalingstechnieken. Adem is onze levensbron. Maar omdat onze ademhaling automatisch verloopt, staan wij er nooit bij stil hoe wij ademen. Door verschillende ademhalingsoefeningen en -technieken leer je beter te ontspannen.

Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga is een combinaite van diverse yogastijlen. De houdingen zijn vloeinder dan in een Hatha Yoga les, maar weer langzamer dan bij een Ashtanga yogales. Bij Easy Flow wordt er meer aandacht besteedt aan zachte vloeinde opeenvolging van houdingen. Waarbij er aandacht voor ontspanning van het lichaam en geest is. Ook bij Easy Flow is het gebruik van de adem tijdens de oefeningen van belang. De lessen beginnen en of eindigen met een meditatie of eindontspanningsoefening.  Door de zachte vloeiende manier van bewegen kan je de houdingen naar eigen kunnen en kracht uitoefenen. Daarbij luisterend naar je eigen lichaam zodat je niet over je eigen grenzen gaat.

Yin Yoga

In Yin Yoga worden yogahoudingen langer vastgehouden dan bij een Hatha yogales. Een Yin yogales is een rustige les, waarbij door het langer vasthouden van houdingen, er veel aandacht is voor het voelen. Je hoeft in deze les niet intensief te bewegen, maar je ervaart juist de rust om bewust te zijn van je lichaam. Bij Yin Yoga probeer je om zoveel mogelijk van je spieren los te laten en te ontspannen. De aandacht gaat naar de bindweefsels, gewrichten en de plek waar je een rek voelt in je lichaam.Door middel van gebruik van je adem en aandacht leer je om deze spieren te ontspannen. Yin Yoga houdingen worden zittend of liggend uitgevoerd. De rustige en meditatieve houdingen zorgen ervoor dat je lichaam en geest leren te ontspannen.

Mindful Yoga

Mindful yoga maakt je bewust en brengt je in het moment.  Tijdens de oefeningen word je geleidt naar rust, betere aandacht/ concentratie, minder piekeren, onrust of emotionele pieken en dalen, meer vertrouwen en genieten! We brengen in deze les vooral de aandacht naar je ademhaling, lichaam en gedachten.  Veel psychische en lichamelijke klachten zijn lastig om echt te voelen. Het liefst ontwijken we ze! In deze lessen staat het échte voelen centraal. De rust ervaren wanneer je door contact te maken met je lichaam, weer ruimte maakt voor ontspanning en voelen. We bieden meer aandacht in het hier en nu door middel van meditatieoefeningen, rustige fysieke yogahoudingen en ademhalingsoefeningen.

Stoel Yoga

Stoel yoga wordt gegeven bij de Annette Poelmanflat. Stoel yoga is een effectieve oefentherapie voor mensen met een beperking of voor ouderen. Deze ontspannende bewegingsvorm heeft namelijk een positieve invloed op pijn, stijfheid en bewegingsbeperkingen. Al binnen acht weken kan yoga leiden tot minder pijn, meer energie en een betere stemming. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse Johns Hopkins Arthritis Center. Veel staande oefeningen kunnen door pijn en gebrek aan spierkracht niet worden uitgevoerd door mensen of het moeten gaan liggen op een mat is net een stap te ver. Stoelyoga verlaagt de drempel om met yoga te beginnen. Er wordt zittend of staand oefeningen gedaan met de stoel als ondersteuning. Dit is een geschikte oefentherapie voor mensen met bijvoorbeeld artrose of andere beperkingen die niet aan reguliere yogalessen kunnen deelnemen.

Zwanger & Yoga

Wat je vooral niet  moet doen als zwangere is stil zitten.  Ondanks de veranderingen in je lichaam is  het van belang om te blijven bewegen.  Zwangerschapsyoga is een zachte  bewegingsvorm waarbij het gaat om het  luisteren naar je eigen lichaam. Door  vloeiende beweging wordt voorkomen dat  er teveel belasting op de gewrichten komt.  Je kan deelnemen aan de lessen vanaf 14  weken tot aan je bevalling. Voor meer informatie klik hier.

Kinderyoga

Yoga voor kinderen van de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Lesduur is 1 uur. Les wordt gegeven met een klein groepje, waardoor ze volop aandacht krijgen. Op een speelse manier bewegen voor kinderen. Ze zullen diverse yogahoudingen aannemen. Kinderen leren op een jonge leeftijd om hun flexibiliteit te behouden. Ze leren door middel van spel en beweging om te ontspannen. Ze worden zich bewuster van hun lichaam, hun emoties en de emoties van anderen. Verder is yoga goed voor concentratie, zelfexpressie en zelfvertrouwen van kinderen. Er wordt op het fantasierijke wereld van een kind ingespeeld door middel van het imiteren van dieren. Er zijn geen lessen tijdens de schoolvakanties.

Coaching/ Privé

Privé Yoga biedt je de mogelijkheid om in alle rust en ruimte aandacht te geven aan je yogahoudingen en hetgeen je voelt. Je wilt bijvoorbeeld wel beginnen met yoga maar liever niet in een groep of je hebt specifieke aandachtsgebieden. Met privé lessen kun je rustig met yoga beginnen die speciaal op jou zijn afgestemd.  Door de privésfeer heb je ook de mogelijkheid om vragen te stellen en je te verdiepen. Stuur gerust een e-mail met je wensen naar info@genietenontspan.nl
Yoga Lessen Workshops Lesrooster Tarieven Docenten Massage Contact
“For those who have an intense urge for Spirit and wisdom, it sits near them, waiting.”  ~ Patanjali, The Yoga Sutras of Patanjali
Lessen
Algemene Voorwaarden © Geniet & Ontspan 2020, Purmerend Privacy

YOGALESSEN

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een van de oudste vormen van yoga. De houdingen asana’s die tegenwoordig als yoga worden betiteld, zijn eeuwen terug ontstaan vanuit de behoefte van monniken uit India om oefeningen te doen zodat zij beter konden mediteren. Het is een rustige vorm van yoga. De nadruk ligt op het bewust worden van je lichaam. Je lichaam leren kennen met al zijn krachten, maar ook de belemmeringen. Je komt meer in contact metje lichaam door diverse yogahoudingen (asana’s genoment) aan te leren. De lessen worden rustig opgebouwed en de yogahoudingen worden voor langere tijd aangehouden met het doel om rust en ontspanning in de houding te vinden.  Er wordt aandacht besteed aan ademhalingstechnieken. Adem is onze levensbron. Maar omdat onze ademhaling automatisch verloopt, staan wij er nooit bij stil hoe wij ademen. Door verschillende ademhalingsoefeningen en -technieken leer je beter te ontspannen.

Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga is een combinaite van diverse yogastijlen. De houdingen zijn vloeinder dan in een Hatha Yoga les, maar weer langzamer dan bij een Ashtanga yogales. Bij Easy Flow wordt er meer aandacht besteedt aan zachte vloeinde opeenvolging van houdingen. Waarbij er aandacht voor ontspanning van het lichaam en geest is. Ook bij Easy Flow is het gebruik van de adem tijdens de oefeningen van belang. De lessen beginnen en of eindigen met een meditatie of eindontspanningsoefening.  Door de zachte vloeiende manier van bewegen kan je de houdingen naar eigen kunnen en kracht uitoefenen. Daarbij luisterend naar je eigen lichaam zodat je niet over je eigen grenzen gaat.

Yin Yoga

In Yin Yoga worden yogahoudingen langer vastgehouden dan bij een Hatha yogales. Een Yin yogales is een rustige les, waarbij door het langer vasthouden van houdingen, er veel aandacht is voor het voelen. Je hoeft in deze les niet intensief te bewegen, maar je ervaart juist de rust om bewust te zijn van je lichaam. Bij Yin Yoga probeer je om zoveel mogelijk van je spieren los te laten en te ontspannen. De aandacht gaat naar de bindweefsels, gewrichten en de plek waar je een rek voelt in je lichaam.Door middel van gebruik van je adem en aandacht leer je om deze spieren te ontspannen. Yin Yoga houdingen worden zittend of liggend uitgevoerd. De rustige en meditatieve houdingen zorgen ervoor dat je lichaam en geest leren te ontspannen.

Mindful Yoga

Mindful yoga maakt je bewust en brengt je in het moment.  Tijdens de oefeningen word je geleidt naar rust, betere aandacht/ concentratie, minder piekeren, onrust of emotionele pieken en dalen, meer vertrouwen en genieten! We brengen in deze les vooral de aandacht naar je ademhaling, lichaam en gedachten.  Veel psychische en lichamelijke klachten zijn lastig om echt te voelen. Het liefst ontwijken we ze! In deze lessen staat het échte voelen centraal. De rust ervaren wanneer je door contact te maken met je lichaam, weer ruimte maakt voor ontspanning en voelen. We bieden meer aandacht in het hier en nu door middel van meditatieoefeningen, rustige fysieke yogahoudingen en ademhalingsoefeningen.

Stoel Yoga

Stoel yoga wordt gegeven bij de Annette Poelmanflat. Stoel yoga is een effectieve oefentherapie voor mensen met een beperking of voor ouderen. Deze ontspannende bewegingsvorm heeft namelijk een positieve invloed op pijn, stijfheid en bewegingsbeperkingen. Al binnen acht weken kan yoga leiden tot minder pijn, meer energie en een betere stemming. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse Johns Hopkins Arthritis Center. Veel staande oefeningen kunnen door pijn en gebrek aan spierkracht niet worden uitgevoerd door mensen of het moeten gaan liggen op een mat is net een stap te ver. Stoelyoga verlaagt de drempel om met yoga te beginnen. Er wordt zittend of staand oefeningen gedaan met de stoel als ondersteuning. Dit is een geschikte oefentherapie voor mensen met bijvoorbeeld artrose of andere beperkingen die niet aan reguliere yogalessen kunnen deelnemen.

Zwanger & Yoga

Wat je vooral niet  moet doen als zwangere is stil zitten.  Ondanks de veranderingen in je lichaam is  het van belang om te blijven bewegen.  Zwangerschapsyoga is een zachte  bewegingsvorm waarbij het gaat om het  luisteren naar je eigen lichaam. Door  vloeiende beweging wordt voorkomen dat  er teveel belasting op de gewrichten komt.  Je kan deelnemen aan de lessen vanaf 14  weken tot aan je bevalling. Voor meer informatie klik hier.

Kinderyoga

Yoga voor kinderen van de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Lesduur is 1 uur. Les wordt gegeven met een klein groepje, waardoor ze volop aandacht krijgen. Op een speelse manier bewegen voor kinderen. Ze zullen diverse yogahoudingen aannemen. Kinderen leren op een jonge leeftijd om hun flexibiliteit te behouden. Ze leren door middel van spel en beweging om te ontspannen. Ze worden zich bewuster van hun lichaam, hun emoties en de emoties van anderen. Verder is yoga goed voor concentratie, zelfexpressie en zelfvertrouwen van kinderen. Er wordt op het fantasierijke wereld van een kind ingespeeld door middel van het imiteren van dieren. Er zijn geen lessen tijdens de schoolvakanties.

Coaching/ Privé

Privé Yoga biedt je de mogelijkheid om in alle rust en ruimte aandacht te geven aan je yogahoudingen en hetgeen je voelt. Je wilt bijvoorbeeld wel beginnen met yoga maar liever niet in een groep of je hebt specifieke aandachtsgebieden. Met privé lessen kun je rustig met yoga beginnen die speciaal op jou zijn afgestemd.  Door de privésfeer heb je ook de mogelijkheid om vragen te stellen en je te verdiepen. Stuur gerust een e-mail met je wensen naar info@genietenontspan.nl
NAVIGATIE MENU
“For those who have an intense urge for Spirit and wisdom, it sits near them, waiting.”  ~ Patanjali, The Yoga Sutras of Patanjali